Espanjan kielen B2-oppimäärän opetuksen tavoitteet ja keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 8 ja 9

Opetuksen tavoitteet Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet Espoon näkökulma Laaja-alainen osaaminen
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

T1 auttaa oppilasta hahmottamaan uuden opiskeltavan kielen suhde aiemmin opiskelemiinsa kieliin, tutustumaan kyseisen kielen kielialueeseen ja elämänmuodon joihinkin keskeisiin piirteisiin sekä tukea oppilaan kielellisen päättelykyvyn, uteliaisuuden ja monikielisyyden kehittymistä

S1 Tutkitaan ja vertaillaan piirteitä, jotka ovat opiskeltavalle kielelle luonteenomaisia ja jotka erottavat sitä tai tekevät siitä tunnistettavan aiemmin opitun perusteella. Muodostetaan käsitys lähisukukielistä, tutustutaan opiskeltavan kielen levinneisyyden taustaan, etsitään oppilaita kiinnostavaa tietoa kielialueen kulttuurisista ja muista ilmiöistä. Pohditaan mahdollisia kyseiseen kieleen ja kulttuuriin liittyviä ennakko-oletuksia.

Ohjataan oppilasta arvostamaan omaa kulttuuri-identiteettiään, kohdekielen kulttuuria ja monikulttuurisuutta.

Hyödynnetään oppilaiden jo osaamia kieliä.

Vahvistetaan kunnioitusta ja arvostusta muita ihmisryhmiä ja kansoja kohtaan.

Mahdollisuuksien mukaan tehdään kansainvälistä yhteistyötä.

Kielenopiskelutaidot

T2 rohkaista oppilasta näkemään opiskeltavan kielen taito osana elinikäistä oppimista ja oman kielivarannon karttumista, ohjata oppilasta löytämään itselleen ja ikäkaudelleen parhaiten sopivia tapoja oppia kieliä ja kannustaa häntä käyttämään vähäistäkin taitoaan myös oppituntien ulkopuolella

S2 Tutkitaan yhdessä, mikä edistää parhaiten kohdekielen oppimista, mihin kieltä voi käyttää ja mistä löytyy kiinnostavaa kohdekielistä aineistoa. Asetetaan omia tavoitteita, opetellaan antamaan ja vastaanottamaan palautetta.

Hyödynnetään itse- ja vertaisarviointia. Osaamisen arvioinnissa käytetään esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua tai muuta vastaavaa työkalua.

Hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa monipuolisesti esimerkiksi videoimalla, äänittämällä ja kirjoittamalla sähköisissä ympäristöissä.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

T3 järjestää oppilaalle tilaisuuksia harjoitella eri viestintäkanavia käyttäen suullista ja kirjallista vuorovaikutusta

T4 tukea oppilasta kielellisten viestintästrategioiden käytössä

T5 auttaa oppilasta laajentamaan kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvien ilmausten tuntemustaan

S3 Tarpeen mukaan opetellaan myös muodollisempaa kielenkäyttöä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan kohdekieltä monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä kohdekielisessä ympäristössä

Lisäksi harjoitellaan matkustamiseen liittyvää sanastoa ja kertomaan myös lähiympäristöstä, omasta arjesta ja mielipiteistä sekä selviytymään erilaisista asioimistilanteista (esim. lipunosto, kahvilassa, ravintolassa ja kaupassa asioiminen, tien kysyminen).

Sisältöjä valittaessa huomioidaan nuoren toiminta kohdekielellä, ajankohtaisuus ja oppilaiden kiinnostuksen kohteet.

Tutustutaan arkielämään ja kulttuuriin espanjankielisissä maissa.

Harjoitellaan espanjan kielelle ja kulttuurille ominaisia viestintätapoja.

Työskentelytapoina käytetään esimerkiksi monipuolisia suullisia pari- ja ryhmätöitä kuten draamaharjoituksia, haastatteluja, videointeja ja projektityöskentelyä.

Harjoitellaan ja kannustetaan käyttämään erilaisia viestintästrategioita kuten puhekumppanin apuun tukeutumista ja nonverbaalia viestintää.

Rohkaistaan oppilasta luottamaan itseensä ja omaan osaamiseensa sekä käyttämään omaa kielitaitoaan luovasti ja soveltaen.

Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä

T6 rohkaista oppilasta tulkitsemaan ikätasolleen sopivia ja itseään kiinnostavia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä

S3 Opetellaan kuulemaan ja lukemaan kohdekieltä. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia ja tekstejä lähinnä epämuodollisissa tilanteissa. Tarpeen mukaan opetellaan myös muodollisempaa kielenkäyttöä. Valitaan oppilaita kiinnostavia kielenkäytön aihepiirejä näkökulmana minä, me ja maailma. Valittaessa tekstejä ja aiheita voidaan ottaa jossain määrin huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys ja asema. Havainnoidaan kohdekielen rytmiä, intonaatiota ja muita ääntämisen piirteitä. Harjoitellaan tunnistamaan opiskeltavan kielen foneettisen tarkekirjoituksen merkkejä.

Hyödynnetään koulukirjastoa.

Tekstejä valittaessa hyödynnetään monipuolisesti erilaisia oppimateriaaleja ja eri medioita.

Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä

T7 tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella ikätasolle sopivaa pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta oleellisimpiin rakenteisiin

S3 Opetellaan puhumaan ja kirjoittamaan kohdekieltä. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia ja erilaisia tekstejä lähinnä epämuodollisista tilanteista. Harjoitellaan ääntäm ään luontevasti.

Arkielämän tilanteet

Harjoitellaan lyhyen viestin kirjoittamista (esim. tekstiviesti, postikortti, lyhyt kirje tai muu viesti).

Harjoitellaan espanjan kielelle ominaista kielenkäyttöä.

Hyödynnetään monipuolisesti tieto- ja viestintäteknologiaa esimerkiksi videoimalla, äänittämällä ja kirjoittamalla sähköisissä ympäristöissä.

  Alkuun