Saksan kielen B2-oppimäärän opetuksen tavoitteet ja keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 8 ja 9

Opetuksen tavoitteet Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet Espoon näkökulma Laaja-alainen osaaminen
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

T1 auttaa oppilasta hahmottamaan uuden opiskeltavan kielen suhde aiemmin opiskelemiinsa kieliin, tutustumaan kyseisen kielen kielialueeseen ja elämänmuodon joihinkin keskeisiin piirteisiin sekä tukea oppilaan kielellisen päättelykyvyn, uteliaisuuden ja monikielisyyden kehittymistä

S1 Tutkitaan ja vertaillaan piirteitä, jotka ovat opiskeltavalle kielelle luonteenomaisia ja jotka erottavat sitä tai tekevät siitä tunnistettavan aiemmin opitun perusteella. Muodostetaan käsitys lähisukukielistä, tutustutaan opiskeltavan kielen levinneisyyden taustaan, etsitään oppilaita kiinnostavaa tietoa kielialueen kulttuurisista ja muista ilmiöistä. Pohditaan mahdollisia kyseiseen kieleen ja kulttuuriin liittyviä ennakko-oletuksia.

Ohjataan oppilasta arvostamaan omaa kulttuuri- identiteettiään, kohdekielen kulttuuria ja monikulttuurisuutta.

Vahvistetaan kunnioitusta ja arvostusta muita ihmisryhmiä ja kansoja kohtaan.

Hyödynnetään oppilaiden jo osaamia kieliä.

Mahdollisuuksien mukaan tehdään kansainvälistä yhteistyötä sekä yhteistyötä esimerkiksi Goethe-instituutin kanssa.

Kielenopiskelutaidot

T2 rohkaista oppilasta näkemään opiskeltavan kielen taito osana elinikäistä oppimista ja oman kielivarannon karttumista, ohjata oppilasta löytämään itselleen ja ikäkaudelleen parhaiten sopivia tapoja oppia kieliä ja kannustaa häntä käyttämään vähäistäkin taitoaan myös oppituntien ulkopuolella

S2 Tutkitaan yhdessä, mikä edistää parhaiten kohdekielen oppimista, mihin kieltä voi käyttää ja mistä löytyy kiinnostavaa kohdekielistä aineistoa. Asetetaan omia tavoitteita, opetellaan antamaan ja vastaanottamaan palautetta.

Opiskelussa voidaan hyödyntää esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua tai muuta vastaavaa työkalua.

Hyödynnetään monipuolisesti tieto- ja viestintäteknologiaa (esimerkiksi videoimalla, äänittämällä ja kirjoittamalla sähköisissä ympäristöissä) sekä mahdollisuuksien mukaan sosiaalista mediaa.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

T3 järjestää oppilaalle tilaisuuksia harjoitella eri viestintäkanavia käyttäen suullista ja kirjallista vuorovaikutusta

T4 tukea oppilasta kielellisten viestintästrategioiden käytössä

T5 auttaa oppilasta laajentamaan kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvien ilmausten tuntemustaan

S3 Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia ja erilaisia tekstejä lähinnä epämuodollisissa tilanteissa. Tarpeen mukaan opetellaan myös muodollisempaa kielenkäyttöä. Valitaan oppilaita kiinnostavia kielenkäytön aihepiirejä näkökulmana minä, me ja maailma. Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan kohdekieltä monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä kohdekielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Valittaessa tekstejä ja aiheita otetaan jossain määrin huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys ja asema.

Harjoitellaan kertomaan itsestä, lähiympäristöstä, omasta arjesta, ulkonäöstä, hyvinvoinnista, tunteista ja mielipiteistä, sekä selviytymään erilaisista asioimistilanteista (esim. kahvilassa, ravintolassa ja kaupassa asioiminen, lipunosto, tien neuvominen).

Tutustutaan arkielämään ja kulttuuriin saksankielisissä maissa.

Työskentelytapoina käytetään esimerkiksi monipuolisia suullisia pari- ja ryhmätöitä kuten draamaharjoituksia, haastatteluja, videointeja ja projektityöskentelyä.

Harjoitellaan ja kannustetaan käyttämään erilaisia viestintästrategioita kuten puhekumppanin apuun tukeutumista ja nonverbaalia viestintää.

Harjoitellaan saksan kielelle ja kulttuurille ominaisia viestintätapoja.

Rohkaistaan oppilasta luottamaan itseensä ja omaan osaamiseensa sekä käyttämään omaa kielitaitoaan luovasti ja soveltaen virheistä välittämättä.

Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä

T6 rohkaista oppilasta tulkitsemaan ikätasolleen sopivia ja itseään kiinnostavia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä

S3 Opetellaan kuulemaan ja lukemaan kohdekieltä. Valitaan oppilaita kiinnostavia kielenkäytön aihepiirejä näkökulmana minä, me ja maailma.

Hyödynnetään koulukirjastoa mahdollisuuksien mukaan.

Tekstejä valittaessa hyödynnetään monipuolisesti erilaisia oppimateriaaleja ja eri medioita.

Tuetaan monilukutaidon kehittymistä.

Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä

T7 tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella ikätasolle sopivaa pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta oleellisimpiin rakenteisiin

S3 Opetellaan puhumaan ja kirjoittamaan kohdekieltä. Havainnoidaan kohdekielen rytmiä, intonaatiota ja muita ääntämisen piirteitä ja harjoitellaan ääntämään luontevasti. Harjoitellaan tunnistamaan opiskeltavan kielen foneettisen tarkekirjoituksen merkkejä sekä tuottamaan tarvittavia kirjoitusmerkkejä.

Harjoitellaan lyhyen kirjallisen viestin kirjoittamista (esimerkiksi tekstiviesti, postikortti, lyhyt kirje tai muu viesti).

Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota.

Hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa monipuolisesti esimerkiksi videoimalla, äänittämällä ja kirjoittamalla sähköisissä ympäristöissä.

  Alkuun